19.8.2011

Mirja Tervo: Huimaavat korot

Mirja Tervo: Huimaavat korot: luksuskenkien vaarallinen viehätys. Atena, 2010.
Kansi: Aino Ahtiainen

”Huimaavat korot” on tietokirja, mutta sitä voi lukea kuin hyvin kirjoitettua ajanvieteromaania. Se on kurkistus suurkaupungin luksuselämään kenkämyyjän näkökulmasta.

Kenkäsalonki on muodin pyhättö, jonne asiakkaat saapuvat toteuttamaan unelmiaan tai kuluttamaan aikaa. Onko kyseessä varakas, keski-ikäinen nainen, jolle päivän sisältö on tuhannen dollarin kenkäostos. Asiakas, joka ei varmasti palauta ostoksiaan. Vai onko kyseessä ajanhaaskaaja, joka ei koskaan löydä etsimäänsä tai joka varaa kengät, joita ei ole aikonutkaan ostaa. Asiakkaan arviointi ja sopivan kengän löytäminen on myyjän ammattitaidon mitta.

Amerikkalaisen työyhteisön kuvaus puistattaa. Tässä hienostuneessa ympäristössä kontrolli on piinkovaa, tulosta on synnyttävä. Kilpailu myyntiprosenteista asettaa myyjät vastakkain. ”Emeritaa” tai ”emerituseunukkia” voidaan kunnioittaa, mutta omasta asiakkaasta ei luovuta missään tilanteessa.

Muotikenkien markkinointi on mielikuvabisnestä, jolla houkutellaan yhä uusien tuotteiden ostoon. Tuliterät merkkikorkokengät ovat monelle naiselle itsetunnon kohotusta, joka ruokkii kateutta ja ihastusta, tarjoaa yllätyksiä ja puheenaiheen. Useimmat miehet näkevät vain sääret, eivät kenkiä.

Mirja Kurki on etnologi ja tutkija, joka työskenteli yli vuoden hienossa kenkäsalongissa New Yorkissa. Hän kertoo herkullisia yksityiskohtia, taustoittaa, yhdistelee ja yleistää koukuttavasti. Teos on johdanto korkokenkämuodin huippuihin, mutta myös kenkien kulttuurihistoriaan. Se kertoo mitä ovat korkokenkäheimojen toteemit, kapitalismin jalkasotilaat, pohjelihasimitaatio tai cicisbeo. Kirjan lopussa on runsas, kommentoitu kirjaluettelo, lähdeluettelo sekä perusteellinen hakemisto. (lmt)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti