Nathan Hill: Nix. Gummerus 2017.
Nathan Hillin esikoisromaani Nix on polveileva tarina nuoresta
miehestä ja hänen kauan sitten kadonneesta äidistään, joka ilmestyy takaisin
poikansa elämään erikoisella tavalla. Se on myös kertomus todellisuuden
peittymisestä lukuisten toisistaan poikkeavien tarinoiden alle.
Samuel Andresen-Anderson on
opettaja, joka yrittää kirjoittaa romaania, mutta tosiasiassa haltijana
seikkailu nettipeli Elfscapessa haukkaa suuren osan hänen ajastaan. Samuel elää
niin tiiviisti pelimaailmassa, että hänen äitiään Fayea koskevat uutisotsikot
menevät häneltä aluksi täysin ohi. Pian hän saa kuitenkin kuulla, että Fayea
uhkaa vankilatuomio, sillä häntä syytetään poliittisesta hyökkäyksestä
kuvernööriä vastaan. Vaikka Samuel ei enää tunne äitiään, koko juttu tuntuu
hänestä uskomattomalta.
Faye on hylännyt perheensä Samuelin
ollessa lapsi. Silti Samuel on siinä uskossa, että nuorena hänen äitinsä oli rauhallinen
pikkukaupungin tyttö. Mediassa kerrotaan kuitenkin aivan toisenlaisia tarinoita
Fayesta mielenosoituksiin osallistuneena hippinä, jota on syytetty rikoksista
jo nuoruudessaan. Samuel alkaa selvittää totuutta äidistään ja joutuu kysymään
myös sen kaikkein kipeimmän kysymyksen: Miksi äiti aikoinaan lähti?
Nixiä on tituleerattu uudeksi
suureksi amerikkalaiseksi romaaniksi. Suuri se onkin, eikä vain sivumäärältään.
Rinnakkain kulkevat aikatasot Fayen nuoruudesta, Samuelin lapsuudesta ja heidän
uudesta kohtaamisestaan nykyajassa. Kansien väliin mahtuu isoja teemoja,
yhteiskuntakritiikkiä, useita perusteellisia elämäntarinoita ja sivupolkuja,
jotka kaikki on limitetty tarinaan niin, että kokonaisuus pysyy rönsyilystä
huolimatta kasassa. Tiiviimpää ilmaisua ei jää kaipaamaan, sillä Nixin
sivuhenkilötkin ovat niin kiinnostavia, että heihin haluaisi melkein tutustua
vielä paremmin.
Nathan Hill kirjailijana ennen
kaikkea tarinankertoja, ja Nix onkin hyvällä tavalla perinteinen romaani.
Teoksen kieli on juuri sellaista, kuin se tällaisessa hienossa tarinassa
pitääkin olla: huomaamatonta, mutta sujuvaa.
Hanne Heikkinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti